Gratis Guide til Gran Canaria
Følg os på Facebook
  • Home
  • Om guiden
  • .
  • FAKTA
  • Kanarierne
    • Kulturliv
  • Geografi og natur
    • Gran Canarias planter
    • Gran Canarias dyreliv
  • Historie
  • Kanarisk Mad
  • .
  • ØEN RUNDT:
  • Las Palmas
  • Nord Gran Canaria
  • Gran Canarias Top
  • Gran Canaria Øst
  • Gran Canaria Syd
  • Maspalomas
    • Palmitos Park
    • Sioux City
  • Fataga-turen
  • Gran Canaria - børn
  • .
  • DET PRAKTISKE
    • Aktiv Ferie
    • Shopping på Gran Canaria
    • Overnatning
  • Rejsetips A-Z
  • Restauranter
  • Busser
  • Trafik på Gran Canaria
  • GODT AT VIDE
    • Videoer

Trafik på Gran Canaria

Alt om trafik på Gran Canaria: Biler, Billeje, Biltrafik, Færger, Motorcykler, Taxa

Super-veje, superfærger og superbillige biler og taxaer gør det superlet at komme rundt på Gran Canaria - og til og fra øen.
​Se også særskilt afsnit om BUSSER

Bil på Gran Canaria

Picture af biler på Gran Canaria
Gran Canaria har perfekt vejsystem
Gran Canaria har et fantastisk vejnet, selv den mindste flække har fin, jævn asfalt. Og da det er billigt at leje bil, vil de fleste bruge et par feriedage på vejen. Man kan godt blive fristet til at køre stærkt, men pas på. Der er mange pludselige sving, stigninger og nedkørsler.
Spanske bilister bruger hornet, og de kører friskt, men værre er det heller ikke. En helt almindelig dansker med kørekort klarer sig fint.

​Og pas på, for bødeblokken sidder løst på Gran Canarias politibetjente.

Biludlejning på Gran Canaria
Det er så billigt at leje bil, at man skal passe lidt på og spørge sig selv: Hvordan tjener man penge på at leje biler ud til 25 kroner om dagen? Det gør man kun, hvis man har smarte tricks i ærmet, der malker kunden på andet end basisprisen. Et trick kan være, at de vil have bilen tilbage med tom tank, og det er svært. De fleste glemmer det, og så bliver et enormt gebyr lagt på regningen. Den slags selskaber skal man holde sig fra. For så har de også andre finurligheder, der får slutprisen i vejret. Lej hos kendte udlejere, de er også billige.
Som standard bør man have ubegrænset kilometer, alle skatter og forsikring inkluderet - evt. kasko tydeligt markeret. Man skal aflevere print af et betalingskort for leje. Check bilens stand ved afhentning og sørg for, at alle buler er noteret. Man skal være fyldt 21 år og have haft kørekort i et år. Enkelte har aldersgrænsen ved 25 år.
De bedste biludlejere på Gran Canaria blev i 2019 udpeget af Gran Canaria Info:
Autoreisen, tlf. 922 392 216,
autoreisen.com
Plus Cars, tlf 928 827 055, autospluscar.com
Cicar, tlf. 922 751 125,
cicar.com og
Rentacar. tlf. 902 995 950, rentacar.canarias.com
De er nemme at finde, for de har kontorer i lufthavnen og i alle større byer. De har faste priser, gode biler, ingen gemte forsikringer eller mærkelige benzin-systemer.
Undersøgelsen advarede mod firmaerne: GoldCar og Interrent, der er fulde af numre. 
Det skulle være sikkert at leje gennem charterselskaber, fordi de har styr på udlejerne. Til gengæld havde mange dårlige erfaringer med at leje via flyselskabers hjemmesider.  

Bil - Parkering
I de større byer betyder blå linjer på gaden, at man skal købe parkeringsbillet kl. 14-20, ellers får man bøde. Hvide linjer betyder gratis parkering, og gule linjer betyder parkering forbudt. Parkering i P-huse eller P-områder er billigere end i Danmark - ca. €1 pr. time. De er hurtige med blokvognen, hvis man parkerer ulovligt, og det er dyrt at indløse bilen igen.

Bil - Benzin
Benzin sælges som 95 og 98 oktan og blyfri (sin plomo). Næsten alle udlejningsbiler kører på blyfri 95 oktan. Det er ret billigt. Cirka €1,2 pr. liter.

Bil - Færdselsregler på Gran Canaria
Færdselsreglerne er stort set som i Danmark, og skiltningen er nem at forstå. Sikkerhedsseler er obligatorisk. Børn under 14 år skal sidde på bagsædet. Det er ikke tilladt at tale i mobil under kørsel, heller ikke med høretelefoner. Man må slet ikke have noget i ørerne. Promillegrænsen er 0,25.
Hastighedsgrænserne er 120 på motorvej, 90 på landevej og 45 i byer.
Man dytter på vej ind skarpe sving for at advare modkørende.
Ved nogle kryds er der en halvrundkørsel i højre side af vejen. Den skal man køre ind på, når man ønsker at dreje til venstre. Dermed blokerer man ikke for ligeud-kørende trafik, mens man venter på klar bane. Det giver bøde at svinge til venstre uden at bruge halv-rundkørslen. Hvis bilen foran begynder at blinke til venstre, kan det betyde, at han vil til venstre, men det kan også betyde, at han sænker farten.

Bil - Bøder 
Hvis spanske betjente er i dårligt humør, kan de gøre bilturen til en dyr affære, for man skal ikke flippe ret meget ud bag rattet, før bødeblokken lyner. En bilist fik en bøde på €80 for at bide negle under kørsel. En kunne bevise, at han ikke havde talt i mobiltelefon. Han havde bare kløet sig i øret. Det gav en bøde på €60, for begge hænder skal være på rattet.
Der er bøder som:
-at køre bil uden forsikring: €1500
-at parkere ulovligt, køre uden sikkerhedssele, tale i mobilos: €200
Men så kan man også få bøder for usædvanlige forseelser. For eksempel hvis man:
-vasker sin bil på offentlig vej: €3000
-kører barfodet, i løse sandaler eller barmavet: €80
-smider skod ud ad vinduet: €200
-spiser, drikker eller sminker sig: €100
-dytter unødvendigt eller hviler armen på vinduet: €80
-hører for høj musik: op til €6.000
​OBS: Betal en bøde straks, så får man ofte 50% rabat. Klag, og så stiger den med 100%.
Blaffe
Det er normalt at blaffe. Også de lokale bruger det. Det er dog svært at få et lift i nærheden af de store feriebyer. Der er altid fare forbundet med det, men ikke mere end i Danmark.

Cykler
Man kan leje cykler i feriebyerne, også mountainbikes, men cykelstier er der få af, så vær forsigtig. Til gengæld viser bilister og busser hensyn til cyklister, for man er vant til, at Gran Canaria er en stor træningslejr for cykel-motionister og professionelle cykelryttere. Der er en regel om, at der skal være 1 1/2 meter fra et køretøj til en cykel, når man overhaler - og det bliver overholdt. Cykelhjelm er påbudt uden for bymæssig bebyggelse.
​

Fodgængere
Man bliver overrasket over, at biler, busser, lastbiler, alt kørende, slår bremserne i, så snart der er en fod i fodgængerfeltet. Men i uregulerede overgange har fodgængeren førsteret, og den respekteres. Faktisk er det forvirrende for bilisterne, hvis fodgængerne som i Danmark står og afventer for at sikre sig, at de ikke bliver pløjet ned. Kanariere vader nærmest blindt ud i overgangen, fuldstændig sikre på at bilerne stopper. Og det gør de så også. Som fremmed bilist skal man jo så også huske at stoppe for al trafik i et fodgængerfelt. Det gælder ikke fodgængerovergange med lysregulering, her skal man stoppe for rødt.
​

Færge langs Gran Canarias sydkyst

Picture
Ruten har afgange fra hver havn en gang i timen
En færge sejler i rutefart mellem de store feriebyer langs sydkysten, mellem Puerto Mogan og Arguineguin – med stop i Puerto Rico og Anfi Mar. Afgang fra hver havn en gang i timen. Det er en særdeles smuk måde at komme langs sydkysten, man får både transport og udflugt, men det er også dyrere end med bus. Priser er fra €4-13 afhængig af, hvor langt man sejler. Der er bar ombord.
Man kan kombinere bus og færge, så man måske hurtigt kommer ud – og så duver hjem ad søvejen. Det hedder en B&B – Bus and Boat. Det er i øvrigt same både, der sejler på sightseeing efter delfiner. Og hvis man ikke ser nogen, får man en fribillet, så man kan prøve igen. Ses afgange og læs mere på: lineassalmon.es/en/index.html​

Færge til Tenerife

Picture af færge til kanarieøer
De vildeste og mest moderne færger sejler mellem de kanariske øer.
Man kan sagtens nå en dagsudflugt til Tenerife, hvis man fx vil se Santa Cruz eller Loro Parque. Øerne er forbundet med to færgeruter, der tilsammen har op til 16 afgange dagligt, og de hurtige tager under to timer i reel sejltid.

To afgangssteder:
Las Palmas: Herfra sejler selskabet Naviera Armas til Santa Cruz de Tenerife 5-6 gange dagligt. De har både færger - "slowboats" - og en hurtiggående katamaran, hvis den ellers ikke er på værksted, for det er den tit. Færgen tager 3 timer og giver fantastisk udsejling fra Las Palmas og skønne udsigter til Gran Canarias nordkyst. Der er masser af restauranter og underholdning ombord - også pool. Katamaranen drøner turen på under to timer. Skibene afgår langt ude på molen, så gående passager kan man tage gratis bus fra Armas kontor tæt på busterminalen i Santa Catalina. Se mere om afgangstider og priser her: 
https://www.navieraarmas.com/en/horarios_en

Agaete: Fra denne lille by på vestkysten sejler selskabet Fred Olsen Expres til Santa Cruz de Tenerife cirka otte gange dagligt i verdens største katamaran - på kun 80 minutter. Der kører færgebus fra Las Palmas til Agaete, der tager 25 minutter. Turen er noget dyrere. Læs mere på: https://www.fredolsen.es/es

Billetpriserne er mildest talt svævende. Det kan koste alt fra 200 til 700 kroner, afhængig af udbud og efterspørgsel og egne ønsker til komfort ombord. Endagsture er ofte på tilbud til omkring 200 kroner.

Hvis man køber sin billet hos fx Direct Ferries skal man blot vise sit pas til kontrolløren.

Og så er der muligheder for udsigter som denne, hvis man står tidligt op:

Endagsture til Tenerife: Der er flere tilbud om endags-ture til Tenerife. De er arrangerede, så man ikke skal bruge tid på selv at finde rundt. Se nærmere her eller bestil her.
Picture
Støt guiden, men kun hvis du har lyst - Mobilepay til: 20216673.

Lufthavn
Gran Canarias lufthavn, Aeropuerto Gando, ligger 22 km syd for Las Palmas i Gando-bugten, tlf. 928 579 130, Lufthavnens hjemmeside: www.aena-aeropuertos.es. Med flere end 13 mio. passagerer om året, og det er verdens største lufthavn for charterturister. Omkring 50 flyselskaber forbinder øen med 148 destinationer i 25 forskellige lande. Her er masser af forretninger, restauranter og barer. Der er også en tag-terrasse, hvor man kan slikke den sidste sol og se fly lette og lande. Ved større forsinkelser kan man købe adgang til VIP-loungen. Det er nemt at komme med bus til de sydlige feriebyer, så med mindre man har mange børn og kufferter, er der ingen grund til at købe plads i charterbusser. Se Busser. 
Bus: 60 til Las Palmas, 66 og 90 til Maspalomas (stopper i Bahia Feliz). Se Busser
Motorcykler
Både motorcykler og scootere kan lejes i alle feriebyer, men de koster næsten det samme som en bil. Og hvert år kommer mange, specielt unge mennesker, galt afsted, så med mindre man er trænet, bør man nok overveje en anden transportform. Styrthjelm er påbudt.
​

Taxa

Picture
Gran Canaria har Europas billigste taxaer




Det er billigt at køre i taxa. Ikke bare i forhold til danske taxapriser, men i forhold til hele Europa. Det største selskab - med de rød/hvide biler langs sydkysten - siger, at de er Europas billigste, og de kører endda rundt i flotte nye Mercedes. I forhold til danske priser er der nærmest tale om 1/3. Som tommelfingerregel koster 1 kilometer €0.70, med startgebyr på €2. Dertil kan komme tillæg som natkørsel, bagage osv. Er man fire, vil det i mange tilfælde være billigere med taxa end med bus. På de fleste taxaholdepladser er der prisliste for de mest almindelige ture - men også udflugter, som man kan tage med chauffør. Taxaer har grønt lys på taget, hvis det lyser skiltet "libre", er taxaen ledig. 
​OBS: Hav kontanter med - betalingskort er ikke nået til alle biler.
Pas på pirat-taxaer, de er billige i hvert fald i startpris, men slutprisen kan blive høj.
Priseksempler: Fra Lufthavnen til Maspalomas - €41. Fra Playa del Ingles til Las Palmas €67. Fra Maspalomas til Palmitos Park €14. 


FED APP TIL TAXA
Hvis du regner med at køre en del i taxa, er umagen værd at downloade app´en PIDETAXI. Via den kan du bestille vogn, regne prisen ud, og betale. Den viser også, hvor mange biler der er tæt på dig her og nu. Fås til både Android og iPhone.

Disse skilte vil man kunne se ved alle større taxa-holdepladser:

Picture
Der er udførlige prislister ved de fleste taxaholdepladser

Tog på Gran Canaria

Ok, der er måske ikke tog på Gran Canaria i den forstand, vi kender tog. Men der er til gengæld tog-planer. Og det er besluttet igen og igen, og der burde ikke være noget, der forhindrede, at man bare gik i gang. Linjen skal gå fra Las Palmas, via lufthavnen til Maspalomas - og den er stærkt ønsket af turisterhvervet. Trods god vilje er der altså ikke lagt en svelle endnu. Ting tager tid. Men den kommer: “Si Dios quiere y la vaca me deja”. Om Gud vil, og koen giver mælk, som man siger på de kanter. 

Gå videre til Busser

Gå tilbage til Gran Canarias hovedmenu

Støt Guide til Gran Canaria
Giv gerne et bidrag, fx 20 kroner - MobilePay tlf. 20216673