Trafik på Gran Canaria
Alt om trafik på Gran Canaria: Billeje, Biltrafik, CYKLER, Færger, Motorcykler, Taxa
Super-veje, superfærger og superbillige biler og taxaer gør det superlet at komme rundt på Gran Canaria - og til og fra øen.
Se også særskilt afsnit om BUSSER
Super-veje, superfærger og superbillige biler og taxaer gør det superlet at komme rundt på Gran Canaria - og til og fra øen.
Se også særskilt afsnit om BUSSER
Bil på Gran Canaria
Gran Canaria har perfekt vejsystem
Gran Canaria har et fantastisk vejnet, selv den mindste flække har fin, jævn asfalt. Så man kan få set meget, hvis man lejer bil. Vejene er så gode, at man er fristet til at køre stærkt, men pas på. Der er mange pludselige sving, stigninger og nedkørsler. Og pas på fodgængere, for her vader de lokale bare ud i et fodgængerfelt uden at se sig for. De tænker slet ikke over, at der kunne sidde danskere bag rattet :-)
Spanske bilister bruger hornet, og de kører friskt, men værre er det heller ikke. En almindelig dansk bilist klarer sig fint.
Spanske bilister bruger hornet, og de kører friskt, men værre er det heller ikke. En almindelig dansk bilist klarer sig fint.
Biludlejning på Gran Canaria
Det var engang vanvittig billigt at leje bil på Gran Canaria, men de dage er forbi. Bil til 25 kroner om dagen er slut, og det var som regel også fup. Nu skal man regne med mindst 25 EURO om dagen, dog går prisen ned, jo flere dage du lejer. I højsæsonen bør man bestille i god tid.
Og vogt dig for de gamle tricks, der kan gøre en billig leje meget dyr. Det kan være tricks med benzinen, hvor firmaet kan forlange, at afleverer tanken tom, og hvem kører rundt på dampe, så firmaet scorer lige den benzin, der er tilbage. Ordentlige firmaer udlejer med fyldt tank, og så skal den selvfølgelig også være fyldt, når man afleverer den. Forsikringsdelen kan også udvikle sig til et helt cirkus, hvis man ikke holder sig til gode selskaber. Kun fantasien sætter grænser, når det gælder om at malke sine medmennesker. Lej kun med faste priser, ubegrænset kilometer og skatter og forsikring inkluderet - evt. kasko tydeligt markeret. Check bilens stand før start. tag eventuelt billeder af alle buler. Man skal være fyldt 21 år for at leje, dog kræver nogle 25 år, og at man har haft kørekort i et år.
De bedste biludlejere på Gran Canaria er udpeget uden tvivl:
Autoreisen, tlf. 922 392 216, autoreisen.com
Cicar, tlf. 922 751 125, cicar.com
Men man får også god betjening hos:
Plus Cars, tlf 928 827 055, autospluscar.com
Rentacar, tlf. 902 995 950, rentacar.canarias.com
De er nemme at finde, for de har både kontor i lufthavnen og i de større byer. De kører med faste priser, gode biler, ingen skjulte gebyrer eller mærkelige benzin-systemer.
Undersøgelser har derimod advare mod: GoldCar og Interrent. De er fulde af numre.
Det skulle være sikkert at leje gennem rejsebureauer, fordi de har styr på deres udlejere, selv om de ikke påtager sig noget ansvar. Til gengæld har mange haft dårlige erfaringer med at leje via flyselskaber, selv om det er fristende billigt.
Vidste du, at spanske rejsejournalister i 2024 udpegede det kanariske Cigar til at være hele Spaniens bedste biludlejningsselskab. Og at Autoreisen i juli 2023 blev udpeget til Verdens bedste af den britiske avis, Daily Telegraph.
Og vogt dig for de gamle tricks, der kan gøre en billig leje meget dyr. Det kan være tricks med benzinen, hvor firmaet kan forlange, at afleverer tanken tom, og hvem kører rundt på dampe, så firmaet scorer lige den benzin, der er tilbage. Ordentlige firmaer udlejer med fyldt tank, og så skal den selvfølgelig også være fyldt, når man afleverer den. Forsikringsdelen kan også udvikle sig til et helt cirkus, hvis man ikke holder sig til gode selskaber. Kun fantasien sætter grænser, når det gælder om at malke sine medmennesker. Lej kun med faste priser, ubegrænset kilometer og skatter og forsikring inkluderet - evt. kasko tydeligt markeret. Check bilens stand før start. tag eventuelt billeder af alle buler. Man skal være fyldt 21 år for at leje, dog kræver nogle 25 år, og at man har haft kørekort i et år.
De bedste biludlejere på Gran Canaria er udpeget uden tvivl:
Autoreisen, tlf. 922 392 216, autoreisen.com
Cicar, tlf. 922 751 125, cicar.com
Men man får også god betjening hos:
Plus Cars, tlf 928 827 055, autospluscar.com
Rentacar, tlf. 902 995 950, rentacar.canarias.com
De er nemme at finde, for de har både kontor i lufthavnen og i de større byer. De kører med faste priser, gode biler, ingen skjulte gebyrer eller mærkelige benzin-systemer.
Undersøgelser har derimod advare mod: GoldCar og Interrent. De er fulde af numre.
Det skulle være sikkert at leje gennem rejsebureauer, fordi de har styr på deres udlejere, selv om de ikke påtager sig noget ansvar. Til gengæld har mange haft dårlige erfaringer med at leje via flyselskaber, selv om det er fristende billigt.
Vidste du, at spanske rejsejournalister i 2024 udpegede det kanariske Cigar til at være hele Spaniens bedste biludlejningsselskab. Og at Autoreisen i juli 2023 blev udpeget til Verdens bedste af den britiske avis, Daily Telegraph.
Bil - Benzin
Benzin sælges som 95 og 98 oktan og blyfri (sin plomo). Næsten alle udlejningsbiler kører på blyfri 95 oktan.
Bil - Parkering
I de større byer betyder blå linjer, at man skal købe parkeringsbillet. Hvide linjer betyder gratis parkering, og gule linjer betyder parkering forbudt. Parkering i P-huse eller P-områder er langt billigere end i Danmark - ca. €1-2 pr. time, men se efter tilbud. De er hurtige med blokvognen, hvis man parkerer ulovligt, og det er dyrt at indløse bilen igen.
Bil - Færdselsregler på Gran Canaria
Færdselsreglerne er stort set som i Danmark, og skiltningen er nem at forstå. Her er opridset nogle forskelle:
Sikkerhedsseler i busser er obligatorisk.
Børn under 14 år skal sidde på bagsædet.
Det er ikke tilladt at tale i telefon under kørsel, heller ikke med høretelefoner. Man må slet ikke have noget i ørerne. Promillegrænsen er 0,25. Hastighedsgrænserne er 120 på motorvej, 90 på landevej og 45 i byer. Man dytter på vej ind skarpe sving for at advare modkørende.
Ved nogle kryds er der en halvrundkørsel i højre side af vejen. Den skal man køre ind på, når man ønsker at dreje til venstre. Dermed blokerer man ikke for ligeud-kørende trafik, mens man venter på klar bane. Det giver bøde at svinge til venstre uden at bruge halv-rundkørslen. Hvis bilen foran begynder at blinke til venstre, kan det betyde, at han vil til venstre, men det kan også betyde, at han sænker farten. Det bruges også som signal til fodgængere om, at man har set dem, og de kan trygt gå over, man skal nok standse.
STOP-skilte er mere et vigepligt-skilt.
Benzin sælges som 95 og 98 oktan og blyfri (sin plomo). Næsten alle udlejningsbiler kører på blyfri 95 oktan.
Bil - Parkering
I de større byer betyder blå linjer, at man skal købe parkeringsbillet. Hvide linjer betyder gratis parkering, og gule linjer betyder parkering forbudt. Parkering i P-huse eller P-områder er langt billigere end i Danmark - ca. €1-2 pr. time, men se efter tilbud. De er hurtige med blokvognen, hvis man parkerer ulovligt, og det er dyrt at indløse bilen igen.
Bil - Færdselsregler på Gran Canaria
Færdselsreglerne er stort set som i Danmark, og skiltningen er nem at forstå. Her er opridset nogle forskelle:
Sikkerhedsseler i busser er obligatorisk.
Børn under 14 år skal sidde på bagsædet.
Det er ikke tilladt at tale i telefon under kørsel, heller ikke med høretelefoner. Man må slet ikke have noget i ørerne. Promillegrænsen er 0,25. Hastighedsgrænserne er 120 på motorvej, 90 på landevej og 45 i byer. Man dytter på vej ind skarpe sving for at advare modkørende.
Ved nogle kryds er der en halvrundkørsel i højre side af vejen. Den skal man køre ind på, når man ønsker at dreje til venstre. Dermed blokerer man ikke for ligeud-kørende trafik, mens man venter på klar bane. Det giver bøde at svinge til venstre uden at bruge halv-rundkørslen. Hvis bilen foran begynder at blinke til venstre, kan det betyde, at han vil til venstre, men det kan også betyde, at han sænker farten. Det bruges også som signal til fodgængere om, at man har set dem, og de kan trygt gå over, man skal nok standse.
STOP-skilte er mere et vigepligt-skilt.
Bil - Bøder
Hvis spanske betjente er i dårligt humør, kan de gøre bilturen til en dyr affære, for man skal ikke flippe ret meget ud bag rattet, før bødeblokken lyner. En bilist fik en bøde på €80 for at bide negle under kørsel. En kunne bevise, at han ikke havde talt i mobiltelefon. Han havde bare kløet sig i øret. Det gav en bøde på €60, for begge hænder skal være på rattet.
Der er almindelige bøder for at parkere ulovligt, at køre uden sikkerhedssele, at tale i mobil. og det er altid €200. Men der er også mere vilde bøder for at vaske sin bil på offentlig vej (€3000), køre barfodet, i løse sandaler eller i bar mave (€80). Og hvis man hører for høj musik, kan man få op til €6.000, afhængig af betjentens musiksmag.
OBS: Betal en bøde straks, så får du 50% rabat. Klag, og så stiger den med 100%.
Blaffe
Det er normalt at blaffe. Også de lokale bruger det. Det er dog svært at få et lift i nærheden af de store feriebyer. Der er altid fare forbundet med det, men ikke mere end i Danmark.
Hvis spanske betjente er i dårligt humør, kan de gøre bilturen til en dyr affære, for man skal ikke flippe ret meget ud bag rattet, før bødeblokken lyner. En bilist fik en bøde på €80 for at bide negle under kørsel. En kunne bevise, at han ikke havde talt i mobiltelefon. Han havde bare kløet sig i øret. Det gav en bøde på €60, for begge hænder skal være på rattet.
Der er almindelige bøder for at parkere ulovligt, at køre uden sikkerhedssele, at tale i mobil. og det er altid €200. Men der er også mere vilde bøder for at vaske sin bil på offentlig vej (€3000), køre barfodet, i løse sandaler eller i bar mave (€80). Og hvis man hører for høj musik, kan man få op til €6.000, afhængig af betjentens musiksmag.
OBS: Betal en bøde straks, så får du 50% rabat. Klag, og så stiger den med 100%.
Blaffe
Det er normalt at blaffe. Også de lokale bruger det. Det er dog svært at få et lift i nærheden af de store feriebyer. Der er altid fare forbundet med det, men ikke mere end i Danmark.
Cykler på Gran Canaria
Man kan leje cykler i feriebyerne, også mountainbikes, og der bliver flere og flere cykelstier - de er grønne ude i landskabet og røde i byerne. Det er dog endnu ikke en transportform som derhjemme. Man betragter det er mere som en hobby end en transportform.
Til gengæld viser bilister og busser meget hensyn til cyklister, for Gran Canarias veje er efterhånden en lang træningslejr for professionelle såvel som amatør-cykelryttere.
Man er glade for cykelturisme og vil helst ikke have for mange pløjet ned, så der er skrappe regler, der skal beskytte cyklister i trafikken. Den vigtigste regel er, at bilisten kun må overhale en cyklist, hvis der er mindst 2 meter mellem bil og cykel. Det vil i praksis sige, at bilen må vente med at overhale cyklisten, indtil vejbanen er fri i modkørende retning. Desuden SKAL man nedsætte hastigheden med 20 km/t i forhold til den stedlige hastighedsbegrænsning. Hvis man vil overhale en cykel på en vej, hvor biler må køre 80 km/t, skal man reducere farten til 60 km/t, før man overhaler - og have mindst 2 meters afstand til cyklen. Der er ret hårde straffe, hvis man ikke overholder det: 3 klip i kørekortet og et par tusinder kroner i bøde. Cykelhjelm er påbudt uden for bymæssig bebyggelse.
Fodgængere
Man får sig noget af en overraskelse, første gang man som gående sætter sin fod i et fodgængerfelt på Gran Canaria. Biler, busser, lastbiler, ja alt kørende slår bremserne i med det samme (med mindre, selvfølgelig, at det er reguleret med trafiklys!). For her respekteres fodgængerens førsteret i fodgængerfelter. Faktisk forvirrer det kanariske bilister, hvis man som i Danmark står og tripper og afventer, om bilen gider at standse. Man skal bare som de lokale, vade ud. De lokale gider ikke engang se sig for først. Som fremmed bilist skal man huske at være opmærksom på dette, når man nærmer sig fodgængerovergange. Kanariske bilister vil ofte som en service til nervøse fodgængere blinke til venstre, når de nærmer sig forgængerfeltet, for at vise, at de har set en.
Til gengæld viser bilister og busser meget hensyn til cyklister, for Gran Canarias veje er efterhånden en lang træningslejr for professionelle såvel som amatør-cykelryttere.
Man er glade for cykelturisme og vil helst ikke have for mange pløjet ned, så der er skrappe regler, der skal beskytte cyklister i trafikken. Den vigtigste regel er, at bilisten kun må overhale en cyklist, hvis der er mindst 2 meter mellem bil og cykel. Det vil i praksis sige, at bilen må vente med at overhale cyklisten, indtil vejbanen er fri i modkørende retning. Desuden SKAL man nedsætte hastigheden med 20 km/t i forhold til den stedlige hastighedsbegrænsning. Hvis man vil overhale en cykel på en vej, hvor biler må køre 80 km/t, skal man reducere farten til 60 km/t, før man overhaler - og have mindst 2 meters afstand til cyklen. Der er ret hårde straffe, hvis man ikke overholder det: 3 klip i kørekortet og et par tusinder kroner i bøde. Cykelhjelm er påbudt uden for bymæssig bebyggelse.
Fodgængere
Man får sig noget af en overraskelse, første gang man som gående sætter sin fod i et fodgængerfelt på Gran Canaria. Biler, busser, lastbiler, ja alt kørende slår bremserne i med det samme (med mindre, selvfølgelig, at det er reguleret med trafiklys!). For her respekteres fodgængerens førsteret i fodgængerfelter. Faktisk forvirrer det kanariske bilister, hvis man som i Danmark står og tripper og afventer, om bilen gider at standse. Man skal bare som de lokale, vade ud. De lokale gider ikke engang se sig for først. Som fremmed bilist skal man huske at være opmærksom på dette, når man nærmer sig fodgængerovergange. Kanariske bilister vil ofte som en service til nervøse fodgængere blinke til venstre, når de nærmer sig forgængerfeltet, for at vise, at de har set en.
Færger
På Gran Canarias sydkyst
Ruten har afgange fra hver havn en gang i timen
Der er færgeforbindelse mellem feriebyerne langs sydkysten. Den lægger til i Puerto Mogan, Puerto Rico, Anfi og Arguineguin. Det gør turen til fredagsmarkedet i Puerto Mogan noget mere behagelig, når man for eksempel kan sejle hjem, for busserne er ret maste den dag. Der er ekstra afgange om fredagen af samme grund.
Skibene sejler fra hver havn cirka en gang i timen, men det er værd at checke rejseplanen, her:
lineassalmon.es/en/index.html
Sejlturen er både dyrere og langsommere end busturen, til gengæld er det en hel udflugt i sig selv. Priserne ligger fra €7,5 til 20 afhængig af, hvor langt man sejler med.
Man kan kombinere bus og færge, så man fx kommer hurtigt ud – og så duver hjem ad søvejen. Det hedder en B&B – Bus and Boat. På det længste stræk koster B&B €20, hvilket er det samme som en enkeltbillet på skibet. Man får altså busturen gratis.
Skibene ligger til følgende steder:
Arguineguin: Du skal helt ud til yderste mole ved fiskerestauranten. Skibet lægger til over for det fine grønne alter.
Anfi: Der er færgeleje ved siden af den hvide sandstrand.
Puerto Rico: Hvis du går helt ud, hvor promenaden går mod Amadores, går du til venstre, så ligger skibene yderst på molen. Der er en lille kiosk med drikkevarer.
Puerto de Mogan: Den kan ligge forskellige steder, men som reel ved havnekontoret.
Det er samme både, der sejler på sightseeing efter delfiner. Og hvis man ikke ser nogen, får man en fribillet, så man kan prøve igen. Kontakt tlf- 649 919 383.
Skibene sejler fra hver havn cirka en gang i timen, men det er værd at checke rejseplanen, her:
lineassalmon.es/en/index.html
Sejlturen er både dyrere og langsommere end busturen, til gengæld er det en hel udflugt i sig selv. Priserne ligger fra €7,5 til 20 afhængig af, hvor langt man sejler med.
Man kan kombinere bus og færge, så man fx kommer hurtigt ud – og så duver hjem ad søvejen. Det hedder en B&B – Bus and Boat. På det længste stræk koster B&B €20, hvilket er det samme som en enkeltbillet på skibet. Man får altså busturen gratis.
Skibene ligger til følgende steder:
Arguineguin: Du skal helt ud til yderste mole ved fiskerestauranten. Skibet lægger til over for det fine grønne alter.
Anfi: Der er færgeleje ved siden af den hvide sandstrand.
Puerto Rico: Hvis du går helt ud, hvor promenaden går mod Amadores, går du til venstre, så ligger skibene yderst på molen. Der er en lille kiosk med drikkevarer.
Puerto de Mogan: Den kan ligge forskellige steder, men som reel ved havnekontoret.
Det er samme både, der sejler på sightseeing efter delfiner. Og hvis man ikke ser nogen, får man en fribillet, så man kan prøve igen. Kontakt tlf- 649 919 383.
Færge til Tenerife
De vildeste og mest moderne færger sejler mellem de kanariske øer.
Man kan godt nå en dagsudflugt til Tenerife, hvis man fx vil se Santa Cruz eller Loro Parque. Øerne er forbundet med to færgeruter, der har op til 16 afgange dagligt, og de hurtige tager under to timer.
De sejler fra hver deres havn:
Las Palmas: Herfra sejler Naviera Armas til Tenerife 5-6 gange dagligt. De har både færger - "slowboats" - og hurtiggående katamaran. Færgen tager 3 timer og giver fantastisk udsejling fra Las Palmas og skønne udsigter til Gran Canarias nordkyst. Der er flere restauranter og underholdning ombord - og pool. Katamaranen drøner turen på under to timer. Begge afgår langt ude på molen, så der er gratis bus fra Armas kontor, der ligger lige ved siden af busterminalen i Santa Catalina. Se mere om afgangstider og priser her: https://www.navieraarmas.com/en/horarios_en
Agaete: Fra denne lille by på vestkysten sejler selskabet Fred Olsen Expres til Tenerife cirka otte gange dagligt i verdens største katamaran - på kun 80 minutter. Der kører færgebus fra Las Palmas til Agaete, der tager 25 minutter. Turen er noget dyrere. Se sejlplan og priser her: https://www.fredolsen.es/es
Billetpriserne er mildest talt svævende. Det kan koste alt fra 200 til 700 kroner, afhængig af udbud og efterspørgsel og egne ønsker til komfort ombord. Endagsture er ofte på tilbud til omkring 200 kroner. Hvis man køber sin billet hos Direct Ferries, skal man blot vise sit pas til kontrolløren.
Og så er der muligheder for udsigter som denne, hvis man står tidligt op:
De sejler fra hver deres havn:
Las Palmas: Herfra sejler Naviera Armas til Tenerife 5-6 gange dagligt. De har både færger - "slowboats" - og hurtiggående katamaran. Færgen tager 3 timer og giver fantastisk udsejling fra Las Palmas og skønne udsigter til Gran Canarias nordkyst. Der er flere restauranter og underholdning ombord - og pool. Katamaranen drøner turen på under to timer. Begge afgår langt ude på molen, så der er gratis bus fra Armas kontor, der ligger lige ved siden af busterminalen i Santa Catalina. Se mere om afgangstider og priser her: https://www.navieraarmas.com/en/horarios_en
Agaete: Fra denne lille by på vestkysten sejler selskabet Fred Olsen Expres til Tenerife cirka otte gange dagligt i verdens største katamaran - på kun 80 minutter. Der kører færgebus fra Las Palmas til Agaete, der tager 25 minutter. Turen er noget dyrere. Se sejlplan og priser her: https://www.fredolsen.es/es
Billetpriserne er mildest talt svævende. Det kan koste alt fra 200 til 700 kroner, afhængig af udbud og efterspørgsel og egne ønsker til komfort ombord. Endagsture er ofte på tilbud til omkring 200 kroner. Hvis man køber sin billet hos Direct Ferries, skal man blot vise sit pas til kontrolløren.
Og så er der muligheder for udsigter som denne, hvis man står tidligt op:
Endagsture til Tenerife: Der er også tilbud om endags-ture til Tenerife. De er organiserede, så man ikke skal bruge tid på selv at finde rundt.
Støt guiden, hvis du har lyst via Mobilepay på 20216673.
Færger til Spanien
Vil du have bilen med, kan du sejle med rederiet Fred. Olsen fra den spanske kystby, Huelva, to gange om ugen. 30.000 tager turen årligt, og tallet vokser. Man sejler med færgen, Marie Curie, der fræser afsted med 24 knob, altså en slowboat. Man kan betale sig til alt fra en liggestol til luksuskahyt. Tilbudspriser fra €30, men det normale ligger på omkring €100 for turen, der tager 33 timer. Og jo, man må tage hunden med sig op på færgen.
Lufthavnen på Gran Canaria
Gran Canarias lufthavn, Aeropuerto de Gran Canaria, ligger i den østlige del af øen, i Gando-bugten. Den kaldes derfor også Gando Airport – andre kalder den Las Palmas, så forvirringen er total, men man lander samme sted. Den har ca. 14 mio. passagerer årligt og er Spaniens 6. mest travle lufthavn. Ca. 50 flyselskaber forbinder øen med 148 destinationer i 25 forskellige lande. Den ligger sammen med en af Spaniens største militære luftbaser, derfor vil man også se mange jagerfly og små hangarer. Se en film om den under ØST.
Ved ankomst til Gran Canaria:
Transport til feriebyerne er nemt bus, se vejledning under Busser. Er man til luksus, er der private transfers. Læs mere sidst i dette afsnit. Der er 30 kilometer til Maspalomas. Med taxa tager det cirka 20 minutter (ca. €50) i bus er det ca. €6. Du kan leje bil i lufthavnen.
Ved afgang fra Gran Canaria::
Lufthavnen har en skøn tagterrasse, hvor man kan nyde de sidste stråler inden boarding. Det er omkring gate C11.
Shopping er ikke omfattende i forhold til lufthavnens passagertal. Det skyldes, at der ikke er meget vundet ved taxfree-shopping, alt er billigere på øen. Sprut er man nødt til at købe her, da fyldte flasker ikke kommer igennem sikkerhedskontrollen.
Restauranter og barer er der rigeligt af. Men billige er de ikke. En sodavand koster dobbelt så meget som normalt, og en sandwich kræver de rask væk €8 for – det er jo nærmest danske priser. Selv Burger King lægger ekstra på i transitten.
Inden check-in: I afgangshallen serverer The Garden salater og grill, og Caffé Ritazza brygger god kaffe tæt på check-in skrankerne. I ankomsthallen er der Surf Cross og Tropical.
I transithallen: Burger King, Caffé Ritazza, O´Leary, Panaria, Soho Café, Starbucks, Tagoror, Tropical og Upper Crust med balkon ud til startbanen.
Vandfontæne ved Gate 19 og 21 er beregnet til, at man vil fylde en vanddunk til turen.
VIP-lounge ligger på 1. sal i område C. Adgang koster ca. €40, og så kan man spise og drikke ad libitum i rummelige omgivelser. Her er også udendørs terrasse.
Er flyet forsinket: Check på www.aena-aeropuertos.es
Se også rejsearrangører længere nede under rejsetips.
Ved ankomst til Gran Canaria:
Transport til feriebyerne er nemt bus, se vejledning under Busser. Er man til luksus, er der private transfers. Læs mere sidst i dette afsnit. Der er 30 kilometer til Maspalomas. Med taxa tager det cirka 20 minutter (ca. €50) i bus er det ca. €6. Du kan leje bil i lufthavnen.
Ved afgang fra Gran Canaria::
Lufthavnen har en skøn tagterrasse, hvor man kan nyde de sidste stråler inden boarding. Det er omkring gate C11.
Shopping er ikke omfattende i forhold til lufthavnens passagertal. Det skyldes, at der ikke er meget vundet ved taxfree-shopping, alt er billigere på øen. Sprut er man nødt til at købe her, da fyldte flasker ikke kommer igennem sikkerhedskontrollen.
Restauranter og barer er der rigeligt af. Men billige er de ikke. En sodavand koster dobbelt så meget som normalt, og en sandwich kræver de rask væk €8 for – det er jo nærmest danske priser. Selv Burger King lægger ekstra på i transitten.
Inden check-in: I afgangshallen serverer The Garden salater og grill, og Caffé Ritazza brygger god kaffe tæt på check-in skrankerne. I ankomsthallen er der Surf Cross og Tropical.
I transithallen: Burger King, Caffé Ritazza, O´Leary, Panaria, Soho Café, Starbucks, Tagoror, Tropical og Upper Crust med balkon ud til startbanen.
Vandfontæne ved Gate 19 og 21 er beregnet til, at man vil fylde en vanddunk til turen.
VIP-lounge ligger på 1. sal i område C. Adgang koster ca. €40, og så kan man spise og drikke ad libitum i rummelige omgivelser. Her er også udendørs terrasse.
Er flyet forsinket: Check på www.aena-aeropuertos.es
Se også rejsearrangører længere nede under rejsetips.
Støt guiden med 20 kroner via MobilePay, 20216673, hvis du har lyst
Motorcykler
Både motorcykler og scootere kan lejes i alle feriebyer, men de koster næsten det samme som en bil. Og hvert år kommer mange, specielt unge mennesker, galt afsted, så med mindre man er trænet, bør man nok overveje en anden transportform. Styrthjelm er påbudt.
Både motorcykler og scootere kan lejes i alle feriebyer, men de koster næsten det samme som en bil. Og hvert år kommer mange, specielt unge mennesker, galt afsted, så med mindre man er trænet, bør man nok overveje en anden transportform. Styrthjelm er påbudt.
Taxa
Gran Canaria har Europas billigste taxaer
Det er billigt at køre i taxa. Priserne er ikke bare lave i forhold til danske taxapriser, men i forhold til hele Europa. Det største selskab - med de rød/hvide biler langs sydkysten - siger, at de er Europas billigste, og de kører endda i flotte nye Mercedes. I forhold til danske priser er der nærmest tale om 1/3. Som tommelfingerregel koster 1 kilometer €0.70, med startgebyr på €3,85 i dagtimerne, og €4,25 ved nat/helligdage. Dertil er der €2,10 i tillæg ved kørsel til havne og lufthavn. Og så kan der komme lidt oveni, hvis man har meget bagage. Men det er stadig billigt i forhold til Danmark, og hvis man er fire, er det i mange tilfælde billigere med taxa end med bus. På de fleste taxaholdepladser er der prisliste for de mest almindelige ture - men også udflugter, som man kan tage med chauffør. Taxaer har grønt lys på taget, hvis det lyser skiltet "libre", er taxaen ledig.
OBS: Hav kontanter med - betalingskort er ikke nået til alle biler.
Pas på pirat-taxaer, de er billige i hvert fald i startpris, men slutprisen kan blive høj.
Priseksempler: Fra Lufthavnen til Maspalomas - €45. Fra Playa del Ingles til Las Palmas €70. Fra Maspalomas til Palmitos Park €25.
Kør dansk
Vidste du, at du kan køre taxa med dansk chauffør på Gran Canaria. Han hedder Jacob Beck, og han har kørt taxa på Gran Canaria i mange år. Han kører for Maspalomas Taxa og tager derfor kun ture fra dette område – eller fra lufthavnen. Hvis man vil afhentes i lufthavnen, skal man huske at skrive flynummer og navne på alle dem, der skal afhentes. Han kører også gerne udflugter, men altså kun ud af Maspalomas. Du kan skrive til [email protected] eller ringe på +34669997156.
FED APP TIL TAXA
Hvis du regner med at køre en del i taxa, bør du downloade app´en: PIDETAXI. På den kan du bestille vogn, regne priser ud, og endda betale. Den viser også, hvor mange biler der er tæt på dig her og nu. Fås til både Android og iPhone.
Disse skilte vil man kunne se ved alle større taxa-holdepladser:
Private Transfers
Flere og flere betaler sig til særtransport fra lufthavnen til hotel - og retur. Men det kan også bruges på andre måder, hvor man gerne vil hentes og bringes til og fra døren - med privat chauffør. Det er bekvemt, og faktisk ikke så dyrt.
Der er mange udbydere, og de har gode hjemmesider, som er nemme at bestille fra.
Hold nøje øje med, om prisen er pr. person - eller for en vogn. Som regel kan det betale sig, hvis man fx er fire - og prisen er pr. vogn, mens det bliver pebret, når det er pr. person.
Shuttle Direct: www.shuttledirect.com
Airports Taxi Transfers: airportstaxitransfers.com
My Transfer: www.mytransfers.com
Sun Transfers: www.suntransfers.com
Hoppa: www.hoppa.com
Der er mange udbydere, og de har gode hjemmesider, som er nemme at bestille fra.
Hold nøje øje med, om prisen er pr. person - eller for en vogn. Som regel kan det betale sig, hvis man fx er fire - og prisen er pr. vogn, mens det bliver pebret, når det er pr. person.
Shuttle Direct: www.shuttledirect.com
Airports Taxi Transfers: airportstaxitransfers.com
My Transfer: www.mytransfers.com
Sun Transfers: www.suntransfers.com
Hoppa: www.hoppa.com
Tog på Gran Canaria
Ok, der er måske ikke tog på Gran Canaria i den forstand, vi kender tog. Men der er tog-planer. Linjen skal gå fra Las Palmas via lufthavnen til Maspalomas med endestation ved fyrtårnet - og den er stærkt ønsket af alle. Trods god vilje og mange planer, er der altså ikke lagt en svelle endnu. Ting tager tid. Men den kommer: “Si Dios quiere y la vaca me deja”, "Om Gud vil, og koen giver mælk", som man siger på de kanter.
Til gengæld er man i gang med at bygge ny busterminal og nye busgader, der skal gøre bustrafikken mere effektiv - og ligne tog, men det er altså kun i Las Palmas.
Til gengæld er man i gang med at bygge ny busterminal og nye busgader, der skal gøre bustrafikken mere effektiv - og ligne tog, men det er altså kun i Las Palmas.