Trafik på Gran Canaria
Alt om trafik på Gran Canaria: Billeje, Biltrafik, CYKLER, Færger, Motorcykler, Taxa
Super-veje, superfærger og superbillige biler og taxaer gør det superlet at komme rundt på Gran Canaria - og til og fra øen.
Se også særskilt afsnit om BUSSER
Super-veje, superfærger og superbillige biler og taxaer gør det superlet at komme rundt på Gran Canaria - og til og fra øen.
Se også særskilt afsnit om BUSSER
Bil på Gran Canaria

Gran Canaria har perfekt vejsystem
Gran Canaria har et fantastisk vejnet, selv den mindste flække har fin, jævn asfalt. Og da det er billigt at leje bil, vil de fleste bruge et par feriedage på vejen. Man kan godt blive fristet til at køre stærkt, men pas på. Der er mange pludselige sving, stigninger og nedkørsler.
Spanske bilister bruger hornet, og de kører friskt, men værre er det heller ikke. En helt almindelig dansker med kørekort klarer sig fint.
Og pas på, for bødeblokken sidder løst på Gran Canarias politibetjente.
Spanske bilister bruger hornet, og de kører friskt, men værre er det heller ikke. En helt almindelig dansker med kørekort klarer sig fint.
Og pas på, for bødeblokken sidder løst på Gran Canarias politibetjente.
Biludlejning på Gran Canaria

Det var vanvittig billigt at leje bil før coronaen. 25 kroner om dagen, lød tilbuddet, der altid endte med at blive lidt meget mere. Men selv de vanvittige fup-priser er det slut med. Du er heldig, hvis du kan få et fuptilbud til det samme i EURO. For man er i det hele taget heldig, hvis man overhovedet kan finde en bil.
Så, rådet lyder: Bestil i god tid!
Der har været historier om, at nogen måtte betale €100 pr. dag. Men prisen hos de store anerkendte udbydere lå i december 2021 snarere på ca. €40 pr. dag, med rabat for længere lejeperioder. Det er angt mere end før pandemien.
Årsagen er, at man under den første del af pandemien afskibede hundredvis af overflødige udlejningsbiler til fastlandet. Da efterspørgslen pludselig steg, var manglen på biler og reservedele begyndt, og man kunne ikke skaffe nye biler. Og det har givet: højere priser.
Og grådighed vil ingen ende tage, så hvis man er heldig at finde en, skal man stadig vogte sig for de gamle tricks, der gør det endnu dyrere end de knaldhøje priser. Det kan være alle kendte tricks med benzinen, hvor firmaet enten scorer på, at tanken er for fuld eller ikke tom nok. Og forsikringsdelen kan udvikle sig til et helt cirkus. Kun fantasien sætter grænser, når det gælder om at malke sine medmennesker. Den slags selskaber skal man holde sig fra. Lej kun hos udlejere, der opererer med faste priser og har: ubegrænset kilometer, alle skatter og forsikring inkluderet - evt. kasko tydeligt markeret. Check bilens stand ved afhentning og få alle buler noteret. Man skal være fyldt 21 år, nogle kræver helt op til 25 år, og man skal have haft kørekort i et år.
De bedste biludlejere på Gran Canaria blev i 2022 udpeget af det britiske WHICH:
Autoreisen, tlf. 922 392 216, autoreisen.com
Cicar, tlf. 922 751 125, cicar.com og
Desuden har vi erfaringer for, at man får god betjening hos_
Plus Cars, tlf 928 827 055, autospluscar.com
Rentacar. tlf. 902 995 950, rentacar.canarias.com
De er nemme at finde, for de har mindst et kontor i lufthavnen og i større byer. De har faste priser, gode biler, ingen gemte gebyrer eller mærkelige benzin-systemer.
Undersøgelsen advarede mod firmaerne: GoldCar og Interrent. De er fulde af numre.
Det skulle være sikkert at leje gennem rejsebureauer, fordi de har nogenlunde styr på deres udlejere, selv om de ikke vil påtage sig direkte ansvar for dem. Til gengæld har mange haft meget dårlige erfaringer med at leje via flyselskaberne, selv om det er fristende billigt.
Så, rådet lyder: Bestil i god tid!
Der har været historier om, at nogen måtte betale €100 pr. dag. Men prisen hos de store anerkendte udbydere lå i december 2021 snarere på ca. €40 pr. dag, med rabat for længere lejeperioder. Det er angt mere end før pandemien.
Årsagen er, at man under den første del af pandemien afskibede hundredvis af overflødige udlejningsbiler til fastlandet. Da efterspørgslen pludselig steg, var manglen på biler og reservedele begyndt, og man kunne ikke skaffe nye biler. Og det har givet: højere priser.
Og grådighed vil ingen ende tage, så hvis man er heldig at finde en, skal man stadig vogte sig for de gamle tricks, der gør det endnu dyrere end de knaldhøje priser. Det kan være alle kendte tricks med benzinen, hvor firmaet enten scorer på, at tanken er for fuld eller ikke tom nok. Og forsikringsdelen kan udvikle sig til et helt cirkus. Kun fantasien sætter grænser, når det gælder om at malke sine medmennesker. Den slags selskaber skal man holde sig fra. Lej kun hos udlejere, der opererer med faste priser og har: ubegrænset kilometer, alle skatter og forsikring inkluderet - evt. kasko tydeligt markeret. Check bilens stand ved afhentning og få alle buler noteret. Man skal være fyldt 21 år, nogle kræver helt op til 25 år, og man skal have haft kørekort i et år.
De bedste biludlejere på Gran Canaria blev i 2022 udpeget af det britiske WHICH:
Autoreisen, tlf. 922 392 216, autoreisen.com
Cicar, tlf. 922 751 125, cicar.com og
Desuden har vi erfaringer for, at man får god betjening hos_
Plus Cars, tlf 928 827 055, autospluscar.com
Rentacar. tlf. 902 995 950, rentacar.canarias.com
De er nemme at finde, for de har mindst et kontor i lufthavnen og i større byer. De har faste priser, gode biler, ingen gemte gebyrer eller mærkelige benzin-systemer.
Undersøgelsen advarede mod firmaerne: GoldCar og Interrent. De er fulde af numre.
Det skulle være sikkert at leje gennem rejsebureauer, fordi de har nogenlunde styr på deres udlejere, selv om de ikke vil påtage sig direkte ansvar for dem. Til gengæld har mange haft meget dårlige erfaringer med at leje via flyselskaberne, selv om det er fristende billigt.

Bil - Benzin
Benzin sælges som 95 og 98 oktan og blyfri (sin plomo). Næsten alle udlejningsbiler kører på blyfri 95 oktan. Det er ret billigt. Cirka €1,2 pr. liter.
Bil - Parkering
I de større byer betyder blå linjer på gaden, at man skal købe parkeringsbillet kl. 14-20, ellers får man bøde. Hvide linjer betyder gratis parkering, og gule linjer betyder parkering forbudt. Parkering i P-huse eller P-områder er langt billigere end i Danmark - ca. €1 pr. time. De er hurtige med blokvognen, hvis man parkerer ulovligt, og det er dyrt at indløse bilen igen.
Bil - Færdselsregler på Gran Canaria
Færdselsreglerne er stort set som i Danmark, og skiltningen er nem at forstå. Her er kun opridset forskelle:
Sikkerhedsseler i busser er obligatorisk.
Børn under 14 år skal sidde på bagsædet.
Det er ikke tilladt at tale i mobil under kørsel, heller ikke med høretelefoner. Man må slet ikke have noget i ørerne. Promillegrænsen er 0,25. Hastighedsgrænserne er 120 på motorvej, 90 på landevej og 45 i byer. Man dytter på vej ind skarpe sving for at advare modkørende.
Ved nogle kryds er der en halvrundkørsel i højre side af vejen. Den skal man køre ind på, når man ønsker at dreje til venstre. Dermed blokerer man ikke for ligeud-kørende trafik, mens man venter på klar bane. Det giver bøde at svinge til venstre uden at bruge halv-rundkørslen. Hvis bilen foran begynder at blinke til venstre, kan det betyde, at han vil til venstre, men det kan også betyde, at han sænker farten. Det kan bruges til signal til fodgængere om, at man har set dem, og de kan trygt gå over, man skal nok standse.
STOP-skilte er ikke som i Danmark. De betragtes mere som vigepligt-skilte.
Benzin sælges som 95 og 98 oktan og blyfri (sin plomo). Næsten alle udlejningsbiler kører på blyfri 95 oktan. Det er ret billigt. Cirka €1,2 pr. liter.
Bil - Parkering
I de større byer betyder blå linjer på gaden, at man skal købe parkeringsbillet kl. 14-20, ellers får man bøde. Hvide linjer betyder gratis parkering, og gule linjer betyder parkering forbudt. Parkering i P-huse eller P-områder er langt billigere end i Danmark - ca. €1 pr. time. De er hurtige med blokvognen, hvis man parkerer ulovligt, og det er dyrt at indløse bilen igen.
Bil - Færdselsregler på Gran Canaria
Færdselsreglerne er stort set som i Danmark, og skiltningen er nem at forstå. Her er kun opridset forskelle:
Sikkerhedsseler i busser er obligatorisk.
Børn under 14 år skal sidde på bagsædet.
Det er ikke tilladt at tale i mobil under kørsel, heller ikke med høretelefoner. Man må slet ikke have noget i ørerne. Promillegrænsen er 0,25. Hastighedsgrænserne er 120 på motorvej, 90 på landevej og 45 i byer. Man dytter på vej ind skarpe sving for at advare modkørende.
Ved nogle kryds er der en halvrundkørsel i højre side af vejen. Den skal man køre ind på, når man ønsker at dreje til venstre. Dermed blokerer man ikke for ligeud-kørende trafik, mens man venter på klar bane. Det giver bøde at svinge til venstre uden at bruge halv-rundkørslen. Hvis bilen foran begynder at blinke til venstre, kan det betyde, at han vil til venstre, men det kan også betyde, at han sænker farten. Det kan bruges til signal til fodgængere om, at man har set dem, og de kan trygt gå over, man skal nok standse.
STOP-skilte er ikke som i Danmark. De betragtes mere som vigepligt-skilte.
Bil - Bøder
Hvis spanske betjente er i dårligt humør, kan de gøre bilturen til en dyr affære, for man skal ikke flippe ret meget ud bag rattet, før bødeblokken lyner. En bilist fik en bøde på €80 for at bide negle under kørsel. En kunne bevise, at han ikke havde talt i mobiltelefon. Han havde bare kløet sig i øret. Det gav en bøde på €60, for begge hænder skal være på rattet.
Der er almindelige bøder for at parkere ulovligt, at køre uden sikkerhedssele, at tale i mobil. og det er altid €200. Men så kan man også få helt vilde bøder for at vaske sin bil på offentlig vej (€3000), køre barfodet, i løse sandaler eller i bar mave (€80). Og hvis man hører for høj musik, kan man få op til €6.000, muligvis afhængig af betjentens musiksmag.
OBS: Betal en bøde straks, så får man ofte 50% rabat. Klag, og så stiger den med 100%.
Blaffe
Det er normalt at blaffe. Også de lokale bruger det. Det er dog svært at få et lift i nærheden af de store feriebyer. Der er altid fare forbundet med det, men ikke mere end i Danmark.
Hvis spanske betjente er i dårligt humør, kan de gøre bilturen til en dyr affære, for man skal ikke flippe ret meget ud bag rattet, før bødeblokken lyner. En bilist fik en bøde på €80 for at bide negle under kørsel. En kunne bevise, at han ikke havde talt i mobiltelefon. Han havde bare kløet sig i øret. Det gav en bøde på €60, for begge hænder skal være på rattet.
Der er almindelige bøder for at parkere ulovligt, at køre uden sikkerhedssele, at tale i mobil. og det er altid €200. Men så kan man også få helt vilde bøder for at vaske sin bil på offentlig vej (€3000), køre barfodet, i løse sandaler eller i bar mave (€80). Og hvis man hører for høj musik, kan man få op til €6.000, muligvis afhængig af betjentens musiksmag.
OBS: Betal en bøde straks, så får man ofte 50% rabat. Klag, og så stiger den med 100%.
Blaffe
Det er normalt at blaffe. Også de lokale bruger det. Det er dog svært at få et lift i nærheden af de store feriebyer. Der er altid fare forbundet med det, men ikke mere end i Danmark.
Cykler på Gran Canaria

Man kan leje cykler i feriebyerne, også mountainbikes, og der bliver flere og flere cykelstier - godt afmærkede, enten grønne i landskabet eller røde i byerne. Men der er stadig så få, at man skal være forsigtig, og cykel er slet ikke en transportform som derhjemme. Det er mere en hobby eller fritidsbeskæftigelse.
Til gengæld viser bilister og busser meget hensyn til cyklister, for Gran Canarias veje er efterhånden en stor træningslejr for professionelle ryttere såvel som amatører.
Man er glade for cykelturisme på De Kanariske Øer, og vil helst ikke have for mange pløjet ned, så der er skrappe regler, der beskytter dem i trafikken. Den vigtigste er, at når man overhaler en cyklist, er det bilistens ansvar, at der er en afstand på mindst 2 meter mellem køretøjet og cyklen. Det vil generelt sige, at man må vente med at overhale cyklisten, indtil man kan bruge vejbanen i modkørende retning. Desuden SKAL man nedsætte hastigheden med 20 km/t i forhold til den stedlige hastighedsbegrænsning. Det vil sige, at hvis man vil overhale en cykel på en vej, hvor bilerne må køre 90 km/t, skal man reducere farten til 70 km/t, før man overhaler - med mindst 2 meters afstand. Der er ret hårde straffe, hvis man ikke overholder det: 3 klip i kørekortet og et par tusinder kroner i bøde. Cykelhjelm er påbudt uden for bymæssig bebyggelse.
Fodgængere
Man bliver overrasket over, at biler, busser, lastbiler og alt andet kørende, slår bremserne i, så snart der er en fod i fodgængerfeltet (med mindre der er trafiklys, og der er rødt for gående), Fodgængeren har førsteret i et fodgængerfelt, ligesom derhjemme, men her respekteres det. Faktisk forvirrer det kanariske bilister, hvis man som i Danmark står og tripper og afventer, om bilen gider at standse. Kanarierne vader bare blindt ud i overgangen, fuldstændig sikre på at bilerne stopper. Og det gør de. Som fremmed bilist skal man huske det. Kanariske bilister vil ovenikøbet som en service til fodgængere ofte blinke til venstre, når de nærmer sig forgængerfeltet. Det betyder, at de har set en, og at de har tænkt sig at holde.
Til gengæld viser bilister og busser meget hensyn til cyklister, for Gran Canarias veje er efterhånden en stor træningslejr for professionelle ryttere såvel som amatører.
Man er glade for cykelturisme på De Kanariske Øer, og vil helst ikke have for mange pløjet ned, så der er skrappe regler, der beskytter dem i trafikken. Den vigtigste er, at når man overhaler en cyklist, er det bilistens ansvar, at der er en afstand på mindst 2 meter mellem køretøjet og cyklen. Det vil generelt sige, at man må vente med at overhale cyklisten, indtil man kan bruge vejbanen i modkørende retning. Desuden SKAL man nedsætte hastigheden med 20 km/t i forhold til den stedlige hastighedsbegrænsning. Det vil sige, at hvis man vil overhale en cykel på en vej, hvor bilerne må køre 90 km/t, skal man reducere farten til 70 km/t, før man overhaler - med mindst 2 meters afstand. Der er ret hårde straffe, hvis man ikke overholder det: 3 klip i kørekortet og et par tusinder kroner i bøde. Cykelhjelm er påbudt uden for bymæssig bebyggelse.
Fodgængere
Man bliver overrasket over, at biler, busser, lastbiler og alt andet kørende, slår bremserne i, så snart der er en fod i fodgængerfeltet (med mindre der er trafiklys, og der er rødt for gående), Fodgængeren har førsteret i et fodgængerfelt, ligesom derhjemme, men her respekteres det. Faktisk forvirrer det kanariske bilister, hvis man som i Danmark står og tripper og afventer, om bilen gider at standse. Kanarierne vader bare blindt ud i overgangen, fuldstændig sikre på at bilerne stopper. Og det gør de. Som fremmed bilist skal man huske det. Kanariske bilister vil ovenikøbet som en service til fodgængere ofte blinke til venstre, når de nærmer sig forgængerfeltet. Det betyder, at de har set en, og at de har tænkt sig at holde.
Færger
På Gran Canarias sydkyst

Ruten har afgange fra hver havn en gang i timen
Der er en skøn færgeforbindelse mellem de store feriebyer langs sydkysten. Den lægger til i Puerto Mogan, Puerto Rico, Anfi og Arguineguin. Det gør turen til fredagsmarked i Puerto Mogan noget mere behageligt, hvis man i hvert fald den ene vej tager turen på skib. Der er ekstra afgange fra Puerto Rico om fredagen af samme grund.
Der er afgang fra hver havn cirka en gang i timen, men det er værd at checke den aktuelle rejseplan, der sker så meget i disse covid-19-tider. Se afgange og læs mere på: lineassalmon.es/en/index.html
Det er både dyrere og langsommere end med bus, til gengæld er det en særdeles smuk måde at se sydkysten, så det er både transport og udflugt. Priser er fra €4-13 afhængig af, hvor langt man sejler.
Man kan kombinere bus og færge, så man måske hurtigt kommer ud – og så duver hjem ad søvejen. Det hedder en B&B – Bus and Boat, og så sparer man en del. For på det længste stykke koster returbilletten €14, men den som enkeltbillet på skib koster €13. Man får altså busturen for €1 (normalpris €5).
De ligger til følgende steder:
Arguineguin: Du skal helt ud til yderste mole ved fiskerestauranten. Skibet lægger til over for det fine grønne alter.
Anfi: Der er færgeleje ved siden af den hvide sandstrand
Puerto Rico: Hvis du går ud, hvor promenaden går ud mod Amadores, så går du i stedet til venstre, så ligger skibene yderst på molen. Der er en lille kiosk med drikkevarer.
Puerto de Mogan: Den kan ligge forskellige steder, men som reel ved havnekontoret.
Det er i øvrigt samme både, der sejler på sightseeing efter delfiner. Og hvis man ikke ser nogen, får man en fribillet, så man kan prøve igen. Kontakt 649 919 383.
Der er afgang fra hver havn cirka en gang i timen, men det er værd at checke den aktuelle rejseplan, der sker så meget i disse covid-19-tider. Se afgange og læs mere på: lineassalmon.es/en/index.html
Det er både dyrere og langsommere end med bus, til gengæld er det en særdeles smuk måde at se sydkysten, så det er både transport og udflugt. Priser er fra €4-13 afhængig af, hvor langt man sejler.
Man kan kombinere bus og færge, så man måske hurtigt kommer ud – og så duver hjem ad søvejen. Det hedder en B&B – Bus and Boat, og så sparer man en del. For på det længste stykke koster returbilletten €14, men den som enkeltbillet på skib koster €13. Man får altså busturen for €1 (normalpris €5).
De ligger til følgende steder:
Arguineguin: Du skal helt ud til yderste mole ved fiskerestauranten. Skibet lægger til over for det fine grønne alter.
Anfi: Der er færgeleje ved siden af den hvide sandstrand
Puerto Rico: Hvis du går ud, hvor promenaden går ud mod Amadores, så går du i stedet til venstre, så ligger skibene yderst på molen. Der er en lille kiosk med drikkevarer.
Puerto de Mogan: Den kan ligge forskellige steder, men som reel ved havnekontoret.
Det er i øvrigt samme både, der sejler på sightseeing efter delfiner. Og hvis man ikke ser nogen, får man en fribillet, så man kan prøve igen. Kontakt 649 919 383.
Færge til Tenerife

De vildeste og mest moderne færger sejler mellem de kanariske øer.
Man kan sagtens nå en dagsudflugt til Tenerife, hvis man fx vil se Santa Cruz eller Loro Parque. Øerne er forbundet med to færgeruter, der tilsammen har op til 16 afgange dagligt, og de hurtige tager under to timer i reel sejltid.
To afgangssteder:
Las Palmas: Herfra sejler selskabet Naviera Armas til Santa Cruz de Tenerife 5-6 gange dagligt. De har både færger - "slowboats" - og en hurtiggående katamaran, hvis den ellers ikke er på værksted, for det er den tit. Færgen tager 3 timer og giver fantastisk udsejling fra Las Palmas og skønne udsigter til Gran Canarias nordkyst. Der er masser af restauranter og underholdning ombord - også pool. Katamaranen drøner turen på under to timer. Skibene afgår langt ude på molen, så gående passager kan man tage gratis bus fra Armas kontor tæt på busterminalen i Santa Catalina. Se mere om afgangstider og priser her: https://www.navieraarmas.com/en/horarios_en
Agaete: Fra denne lille by på vestkysten sejler selskabet Fred Olsen Expres til Santa Cruz de Tenerife cirka otte gange dagligt i verdens største katamaran - på kun 80 minutter. Der kører færgebus fra Las Palmas til Agaete, der tager 25 minutter. Turen er noget dyrere. Læs mere på: https://www.fredolsen.es/es
Billetpriserne er mildest talt svævende. Det kan koste alt fra 200 til 700 kroner, afhængig af udbud og efterspørgsel og egne ønsker til komfort ombord. Endagsture er ofte på tilbud til omkring 200 kroner.
Hvis man køber sin billet hos fx Direct Ferries skal man blot vise sit pas til kontrolløren.
Og så er der muligheder for udsigter som denne, hvis man står tidligt op:
To afgangssteder:
Las Palmas: Herfra sejler selskabet Naviera Armas til Santa Cruz de Tenerife 5-6 gange dagligt. De har både færger - "slowboats" - og en hurtiggående katamaran, hvis den ellers ikke er på værksted, for det er den tit. Færgen tager 3 timer og giver fantastisk udsejling fra Las Palmas og skønne udsigter til Gran Canarias nordkyst. Der er masser af restauranter og underholdning ombord - også pool. Katamaranen drøner turen på under to timer. Skibene afgår langt ude på molen, så gående passager kan man tage gratis bus fra Armas kontor tæt på busterminalen i Santa Catalina. Se mere om afgangstider og priser her: https://www.navieraarmas.com/en/horarios_en
Agaete: Fra denne lille by på vestkysten sejler selskabet Fred Olsen Expres til Santa Cruz de Tenerife cirka otte gange dagligt i verdens største katamaran - på kun 80 minutter. Der kører færgebus fra Las Palmas til Agaete, der tager 25 minutter. Turen er noget dyrere. Læs mere på: https://www.fredolsen.es/es
Billetpriserne er mildest talt svævende. Det kan koste alt fra 200 til 700 kroner, afhængig af udbud og efterspørgsel og egne ønsker til komfort ombord. Endagsture er ofte på tilbud til omkring 200 kroner.
Hvis man køber sin billet hos fx Direct Ferries skal man blot vise sit pas til kontrolløren.
Og så er der muligheder for udsigter som denne, hvis man står tidligt op:
Endagsture til Tenerife: Der er flere tilbud om endags-ture til Tenerife. De er arrangerede, så man ikke skal bruge tid på selv at finde rundt. Se nærmere her eller bestil her.

Støt guiden, men kun hvis du har lyst - Mobilepay til: 20216673.
Færger til Spanien
Vil du have bilen med, er det faktisk ikke svært. Det kræver bare lidt tid. For rederiet Fred. Olsen sejler mellem Gran Canaria og den spanske kystby, Huelva, to gange om ugen. 30.000 tog turen i 2021, dobbelt så mange som året før. Man sejler med færgen, Marie Curie, der fræser afsted med 24 knob. Og man kan betale sig til alt fra en liggestol til luksuskahyt. Startpriser fra 27 euro, men det normale ligger på omkring 100 for turen, der tager 33 timer. Og jo, man må tage hunden med sig op på færgen.
Lufthavnen på Gran Canaria
Gran Canarias lufthavn, Aeropuerto de Gran Canaria, ligger i øst, i Gando-bugten. Den kaldes derfor også Gando Airport – andre kalder den Las Palmas, så forvirringen er total, men man lander samme sted. Før coronaen havde den 13 mio. passagerer årligt og var Spaniens 6. mest travle lufthavn. (Københavns Lufthavn: 30 mio., før corona). Ca. 50 flyselskaber forbinder øen med 148 destinationer i 25 forskellige lande. Den ligger i sammenhæng med en af Spaniens største militær luftbaser, derfor de mange jagerfly og små hangarer.
Ved ankomst:
Transport til feriebyer er nemt med Busser. Er man til luksus, er der private transfers. Læs sidst i afsnittet om Busser. Der er 30 kilometer til Maspalomas. Med taxa tager det cirka 20 minutter (ca. 40-45€). Du kan leje bil i lufthavnen. Læs om billeje her.
Ved afgang:
Lufthavnen har en skøn tagterrasse, hvor man kan nyde de sidste stråler inden boarding. Det er lige omkring gate C11.
Shopping er ikke så omfattende i forhold til lufthavnens passagertal. Det skyldes, at der ikke er noget vundet ved taxfree-shopping, det hele er billigere på øen. Sprut kan man være nødt til at købe, da fyldte flasker ikke kommer igennem sikkerhedskontrollen.
Restauranter og barer er der rigeligt af. Men billigt er det ikke. En sodavand koster det dobbelte, og en sandwich kræver de rask væk €7 for – det er nærmest danske priser. Selv Burger King lægger ekstra på i transitten.
Inden check-in: I afgangshallen serverer The Garden af salater og grill, og Caffé Ritazza brygger god kaffe tæt på check-in skrankerne. I ankomsthallen er der Surf Cross og Tropical.
I transithallen: Burger King, Caffé Ritazza, O´Leary´s, Panaria, Soho Café, Starbucks, Tagoror, Tropical og Upper Crust med balkon ud til startbanen.
Vandfontæne ved Gate 19 og 21 er beregnet til, at man vil fylde en vanddunk til turen.
VIP-lounge ligger på 1. sal i område C. Adgang koster €32, men så kan man også spise og drikke ad libitum i rummelige omgivelser. Her er også lækker udendørs terrasse.
Er flyet forsinket: Check på www.aena-aeropuertos.es
Se også rejsearrangører længere nede.
Ved ankomst:
Transport til feriebyer er nemt med Busser. Er man til luksus, er der private transfers. Læs sidst i afsnittet om Busser. Der er 30 kilometer til Maspalomas. Med taxa tager det cirka 20 minutter (ca. 40-45€). Du kan leje bil i lufthavnen. Læs om billeje her.
Ved afgang:
Lufthavnen har en skøn tagterrasse, hvor man kan nyde de sidste stråler inden boarding. Det er lige omkring gate C11.
Shopping er ikke så omfattende i forhold til lufthavnens passagertal. Det skyldes, at der ikke er noget vundet ved taxfree-shopping, det hele er billigere på øen. Sprut kan man være nødt til at købe, da fyldte flasker ikke kommer igennem sikkerhedskontrollen.
Restauranter og barer er der rigeligt af. Men billigt er det ikke. En sodavand koster det dobbelte, og en sandwich kræver de rask væk €7 for – det er nærmest danske priser. Selv Burger King lægger ekstra på i transitten.
Inden check-in: I afgangshallen serverer The Garden af salater og grill, og Caffé Ritazza brygger god kaffe tæt på check-in skrankerne. I ankomsthallen er der Surf Cross og Tropical.
I transithallen: Burger King, Caffé Ritazza, O´Leary´s, Panaria, Soho Café, Starbucks, Tagoror, Tropical og Upper Crust med balkon ud til startbanen.
Vandfontæne ved Gate 19 og 21 er beregnet til, at man vil fylde en vanddunk til turen.
VIP-lounge ligger på 1. sal i område C. Adgang koster €32, men så kan man også spise og drikke ad libitum i rummelige omgivelser. Her er også lækker udendørs terrasse.
Er flyet forsinket: Check på www.aena-aeropuertos.es
Se også rejsearrangører længere nede.
Motorcykler
Både motorcykler og scootere kan lejes i alle feriebyer, men de koster næsten det samme som en bil. Og hvert år kommer mange, specielt unge mennesker, galt afsted, så med mindre man er trænet, bør man nok overveje en anden transportform. Styrthjelm er påbudt.
Både motorcykler og scootere kan lejes i alle feriebyer, men de koster næsten det samme som en bil. Og hvert år kommer mange, specielt unge mennesker, galt afsted, så med mindre man er trænet, bør man nok overveje en anden transportform. Styrthjelm er påbudt.
Taxa

Gran Canaria har Europas billigste taxaer
Det er billigt at køre i taxa. Også efter coronaen, selv om der er blevet færre taxaer. Til gengæld er ventetiden blevet længere.
Priserne er ikke bare lave i forhold til danske taxapriser, men i forhold til hele Europa. Det største selskab - med de rød/hvide biler langs sydkysten - siger, at de er Europas billigste, og de kører endda rundt i flotte nye Mercedes. I forhold til danske priser er der nærmest tale om 1/3. Som tommelfingerregel koster 1 kilometer €0.70, med startgebyr på €2. Dertil kan komme tillæg som natkørsel, bagage osv. Er man fire, vil det i mange tilfælde være billigere med taxa end med bus. På de fleste taxaholdepladser er der prisliste for de mest almindelige ture - men også udflugter, som man kan tage med chauffør. Taxaer har grønt lys på taget, hvis det lyser skiltet "libre", er taxaen ledig.
OBS: Hav kontanter med - betalingskort er ikke nået til alle biler.
Pas på pirat-taxaer, de er billige i hvert fald i startpris, men slutprisen kan blive høj.
Priseksempler: Fra Lufthavnen til Maspalomas - €41. Fra Playa del Ingles til Las Palmas €67. Fra Maspalomas til Palmitos Park €19.
Kør dansk
Vidste du, at du kan køre taxa på Gran Canaria. Han hedder Jacob Beck, og han kører taxa på Gran Canaria på 12. år. Med base i Maspalomas, men han kan hele øen som sin egen danske bukselomme. Han er glad for danskere, og han ved, at danskere gerne vil have chauffør. Så man er velkommen til at skrive til ham, hvis man skal bruge en taxa til en heldagstur eller en lufthavnstur – eller en lille tur. Skriv til taxi245sanbartolome@gmail.com
FED APP TIL TAXA
Hvis du regner med at køre en del i taxa, er umagen værd at downloade app´en PIDETAXI. Via den kan du bestille vogn, regne prisen ud, og betale. Den viser også, hvor mange biler der er tæt på dig her og nu. Fås til både Android og iPhone.
Disse skilte vil man kunne se ved alle større taxa-holdepladser:
Private Transfers
Det breder sig i lufthavnen, hvor flere og flere betaler sig til særtransport fra lufthavnen til hotel - og retur. Men det bruges også efterhånden på mange andre måder, hvor man gerne vil hentes og bringes til og fra døren - og med privat chauffør. Det er faktisk ikke så dyrt, og det er i hvert fald bekvemt.
Der er forskellige udbydere, som stort set alle har alle tilbud, og de har gode hjemmesider, som er nemme at bestille fra. Sig til, hvis du vil anbefale nogen, for det er jo nyt for de fleste.
Hold øje med, om prisen er pr. person - eller om det er en vognfuld. Som regel kan det rigtig godt betale sig, hvis man fx er fire - og prisen er pr. vogn, mens det bliver lidt pebret, når det er pr. person.
Shuttle Direct: www.shuttledirect.com
Airports Taxi Transfers: airportstaxitransfers.com
My Transfer: www.mytransfers.com
Sun Transfers: www.suntransfers.com
Hoppa: www.hoppa.com
Der er forskellige udbydere, som stort set alle har alle tilbud, og de har gode hjemmesider, som er nemme at bestille fra. Sig til, hvis du vil anbefale nogen, for det er jo nyt for de fleste.
Hold øje med, om prisen er pr. person - eller om det er en vognfuld. Som regel kan det rigtig godt betale sig, hvis man fx er fire - og prisen er pr. vogn, mens det bliver lidt pebret, når det er pr. person.
Shuttle Direct: www.shuttledirect.com
Airports Taxi Transfers: airportstaxitransfers.com
My Transfer: www.mytransfers.com
Sun Transfers: www.suntransfers.com
Hoppa: www.hoppa.com
Tog på Gran Canaria
Ok, der er måske ikke tog på Gran Canaria i den forstand, vi kender tog. Men der er tog-planer. Og det er besluttet igen og igen, og der burde ikke være noget, der forhindrede, at man bare gik i gang. Linjen skal gå fra Las Palmas, via lufthavnen til Maspalomas med endestationen ved fyrtårnet - og den er stærkt ønsket af turisterhvervet. Trods god vilje er der altså ikke lagt en svelle endnu. Ting tager tid. Men den kommer: “Si Dios quiere y la vaca me deja”. Om Gud vil, og koen giver mælk, som man siger på de kanter.
Til gengæld er man i gang med at bygge ny busterminal og nye busgader, der skal gøre bustrafikken mere effektiv - og ligne tog, men det er i Las Palmas.
Til gengæld er man i gang med at bygge ny busterminal og nye busgader, der skal gøre bustrafikken mere effektiv - og ligne tog, men det er i Las Palmas.